Saunailta Rajaportin saunalla

Nykyään Pispalan valtatietä kulkiessani osaan katsoa Rajaportin saunaa aivan uudella tavalla. Lähes yhdentoista Tampereella asumani vuoden jälkeen olen lopulta käynyt tuossa legendaarisessa yleisessä saunassa – Vauhtimarttojen kanssa, kuinkas muuten.

Rajaportin sauna

Saunan sisäpihalla avautuu aivan uusi maailma. Idyllinen pihapiiri henkii menneen ajan tunnelmaa. Maksan saunareissun metrin korkeudella olevalle ”lippuluukulle” ja siirryn viereiseen pukuhuoneeseen.

Rajaportin saunaltaItse saunatila on kaksikerroksinen, eikä yläkerran lauteilla ole juuri tilaa muille kuin meidän reilulle kymmenpäiselle marttaporukallemme. Tila on matala, ja tunnelma on kirjaimellisesti katossa. Jotenkin pystyn kuvittelemaan, miten naiset ovat hikoilleet samoilla lauteilla jo yli sata vuotta sitten. Yhtäkkiä miesten puolella intoudutaan paiskomaan löylyä, ja naisten selät painuvat köyryyn yhtenä aaltona. Onneksi löylyluukun saa kiinni.

Rajaportin saunalta

Välillä on pakko käydä ulkona vilvoittelemassa (vaikka sielläkin on yli 20 astetta lämmintä). Samalla on hyvä seurata sahdinvalmistuksen SM-kisojen karsintaa, joka sattuu juuri olemaan käynnissä samassa pihapiirissä. Eräs Vauhtimartoista jännittää tietenkin miehensä puolesta, joka on mukana kisaamassa, ja lopuksi sahtia pääsee maistamaan pari muutakin marttaa. Ostamme kahvilasta kylmiä virvokkeita saunan päälle ja turisemme vielä hetken yhdessä. Sitten on aika suunnata taas kotiin. Pispalan mäkeä alas pyöräillessä tukka kuivuu kuin föönillä puhallettuna. Olipa taas mukava ilta marttaseurassa.

Rajaportin saunalta

Teksti Jenna
Kuvat Eva

Taiji-ilta

Kevään viimeisessä martta-illassa pääsimme tutustumaan taijin teoriaan ja kokeilemaan sitä hieman käytännössäkin. Lajia oli meille esittelemässä Matti Harilo. Koska sää oli lämmin ja aurinkoinen, suuntasimme Marttalan läheisyydessä olevalle nurmikentälle.

Taijita

Meillä paikalle saapuneilla ei juurikaan ollut ennakkokäsityksiä tai –kokemuksia taijista. Ensimmäisenä lajista tulivat mieleen hitaat liikkeet, tasapaino ja mielenrauha. Matti Harilo kertoi sanan ”taiji” tarkoittavan muutosta ja että taijin juuret ovat tuhansien vuosien takana. Opimme paljon vanhasta itämaisesta filosofiasta, jossa keskeisenä ajatuksena on muutos ja vastakohtien välinen tasapaino. Monelle tuli varmasti yllätyksenä, että taiji on itse asiassa myös kamppailulaji.

Kun olimme saaneet käsityksen taijin taustalla olevasta filosofiasta ja periaatteista, oli aika kokeilla muutamia harjoitteita. Ihan ensimmäisenä ohjaajamme neuvoi meitä vain kävelemään jotain kohdetta kohti. Kävellessä tarkka katse tuli keskittää kohteeseen, mutta samalla piti olla tietoinen myös laajemmasta näkökentästä. Kun näin tiedostamme ympäristömme, tunnemme olomme samalla turvallisemmaksi.

Näkökenttäharjoituksen jälkeen aloimme harjoittelemaan ensimmäistä varsinaista liikettä. Aluksi meidän tuli vain tehdä kiertoliikettä puolelta toiselle, jotta löytäisimme ”keskipisteemme”. Käytännössä tämä keskipiste oli oma selkärankamme. Tämän jälkeen mukaan otettiin painonsiirrot jalalta toiselle. Tässä vaiheessa harjoitus tuntui vielä melko yksinkertaiselta, mutta kun mukaan liikkeeseen otettiin myös kädet, alkoi liikkeiden yhdistäminen olla yllättävänkin haastavaa.

Taijita

Harjoiteltuamme jonkin aikaa vaihtelevalla menestyksellä liikettä, jonka nimellä oli jotakin tekemistä pilvien kanssa, siirryimme tekemään pari erilaista herkistymisharjoitusta. Näissä harjoituksissa liikuteltiin käsiä  siten, että voiman ja liikkeen tuli tuntua lähtevän sormenpäistä. Näillä yksinkertaisilla liikkeillä oli yllättäviä vaikutuksia: Muutamaa meistä alkoi pyörryttää. Tämä oli ohjaajamme mukaan aivan tavallista ja liittyi jännitysten poistumiseen.

Taiji-oppitunnin päätteeksi saimme vielä esittää kysymyksiä. Tällöin tuli ilmi, että monet meistä olivat alkaneet tuntea erilaisia kipuja harjoitusten aikana. Ohjaajamme selitti tämän johtuvan siitä, että vartalomme herkistyvät harjoitteiden aikana tuntemaan kipuja, joita emme normaalisti tiedosta tai tunne erilaisten jännitystilojen vuoksi. Kivuista huolimatta ainakin allekirjoittanut perehtyisi mielellään lajiin tulevaisuudessa enemmänkin!

Teksti Laura
Kuvat Tea

Herkkubrunssin tunnelmia ja reseptit

Toukokuun Ravintolapäivänä järjestimme Herkkubrunssin, joka osottautui jälleen varsinaiseksi menestykseksi. Suuret kiitokset kaikille kävijöille! Herkkujemme ohjeita kyseli muutamakin asiakas, ja tässä ne vihdoinkin nyt ovat, olkaa hyvät. Ravintolapäivän hyörinää DSC_0315

Pulled pork leivinuunissa

2 kg porsaan suolalapa-palaa Aseta porsaan suolalapapala (n. 2 kg, sis. luu, rasva ja nahka) kannelliseen uunipataan nahka ylöspäin. Hauduta leivinuunissa n. 100C yön yli, n. 8-12 tuntia, kunnes liha on ylikypsää. Jäähdytä ja poista luu, nahka ja näkyvä rasva. Revi haarukalla lihasta pieniä säikeitä. Ennen tarjoilua mausta lihasäikeet halutessasi bbq-kastikkeella, ja lämmitä uunissa korkeassa lämpötilassa (250-275 astetta, grillivastuksen alla) n. 10 min tai kunnes liha saa hieman väriä.

Kurpitsansiemenleipä (16 palaa)

5 dl vettä 3 dl kaurahiutaleita 1 ps kuivahiivaa 1 dl kurpitsansiemeniä 1 dl auringonkukansiemeniä 1 ½ tl suolaa 2 rkl hunajaa tai siirappia 1 dl rypsiöljyä n. 8 dl vehnäjauhoja Pinnalle: vettä, kaurahiutaleita, auringonkukansiemeniä Sekoita 42-asteiseen veteen kaurahiutaleet, joiden joukkoon kuivahiiva on sekoitettu. Lisää loput aineet ja sekoita taikina tasaiseksi. Kumoa se leivinpaperilla vuoratulle pellille. Ripottele taikinan päälle vähän jauhoja ja taputtele taikina tasaiseksi levyksi. Kohota liinan alla lämpimässä n. 40 minuuttia. Laita uuni kuumenemaan 225 asteeseen. Sivele taikinan pinta vedellä, ripottele pinnalle kaurahiutaleita ja auringonkukansiemeniä. Leikkaa levy neliöiksi. Paista uunin keskitasolla 15–20 minuuttia.

BBQ-kastike (24 annosta)

2 dl colaa ½ dl ketsuppia 1 limetin mehu 2 rkl ruokosokeria 2 rkl punaviinietikkaa ½ sipuli 4 valkosipulinkynttä savusuolaa tai suolaa mustapippuria 1 prk tomaattipyreetä 1 kuivattu pieni chili Silppua sipuli, valkosipuli ja kuivattu chili (kannattaa säädellä chilin määrää oman maun mukaan). Laita kaikki ainekset kattilaan, keittele maltillisella lämmöllä reilu puoli tuntia. Soseuta tasaiseksi sauvasekoittimella. (Ohje: http://divaaniblogit.fi/suolaajahunajaa/tag/pulled-pork-resepti/)

Majoneesi Bamixilla

2 munaa n. 3 ½ dl esim. rypsiöljyä 1 tl dijon-sinappia n. 1 rkl sitruunamehua (muutama tippa valkoista balsamicoa tai viinietikkaa) hyppysellinen valko- tai mustapippuria ripaus suolaa Riko munat kapeahkon kannun pohjalle. Niiden päälle sinappi, suolaröpsäys, pippuriripsaus ja sitruunamehu. (Jos haluaa etikkaisempaa majoneesia, niin tähän kohtaan lisäksi myös balsamicoa/viinietikkaa oman maun mukaan.) Lopuksi kaikki öljyt varovasti. Jäävät munien päälle kerrokseksi. Bamix (mikä tahansa muukin sauvasekoitin käy), jossa vatkausterä, työnnetään varovasti kannun pohjalle munakerrokseen. Käynnistetään ja annetaan käydä munakerroksessa hetken aikaa. Aletaan nostaa pikkuhiljaa terää ylöspäin. Kun ollaan pinnalla, majoneesi on valmis. Jos ei tunnu tarpeeksi paksulta, lisätään öljyä surutta ja pöristellään vielä Bamixilla lisää. (Ohje: http://krisuh.wordpress.com/ruoka/helppo-majoneesi/)

Munakokkeli (8 annosta)

6 munaa 4 dl maitoa 2 dl kermaa vajaa 1 tl suolaa mustapippuria Vatkaa munat ja maito vaahdoksi. Mausta suolalla ja pippurilla ja kaada neljään isoon uunivuokaan. Paista uunin keskitasolla 200 asteessa n. 35–50 min. Jos kypsennät kokkelin pannulla, laita puolet vähemmän nesteitä!

Papukastike (15 annosta ×2)

n. ½ dl öljyä 2 sipulia 2 valkosipulia 2 prk kidneypapuja 2 prk kuorittuja tomaatteja 2 maustekurkkua 4 tl chiliketsuppia mustapippuria paprikajauhetta suolaa Laita öljy, pilkottu sipuli ja puolikkaat valkosipulin kynnet pannuun kuullottumaan. Huuhdo kidneypavut ja lisää pannuun. Sekoita ja lisää kuoritut tomaatit. Sekoita ja töki hieman tomaatteja, niin ne hajoavat nopeammin. Lisää pieniksi paloiksi pilkottu maustekurkku ja chiliketsuppi sekä mustapippuri, paprikajauhe ja suola. (Ohje: http://kasvis.fi/sivusto/2008/11/08/papukastike/)

Rapsakka kevätsalaatti (6 annosta)

500 g varhaiskaalia vajaa 1 tl suolaa rouhittua valkopippuria 1 tl etikkaa puolikas punaista paprikaa 1/3 ruukkua tuoretta oreganoa 1,5 rkl oliiviöljyä Leikkaa kaalista ohuita suiroja perunankuorimaveitsellä tai juustohöylällä. Mausta suolalla, pippurilla ja etikalla. Sekoita ja anna maustua huoneenlämmössä pari tuntia. Valuta liemi pois kulhon pohjalta. Lisää kaalin joukkoon pieneksi paloiteltu paprika, oregano ja öljy. Sekoita, maista suola ja lisää tarvittaessa, tarjoa.

Marjainen fruitie (5 annosta)

2 banaania 1 l appelsiinimehua 2 dl kohmeisia marjoja Laita kaikki ainekset blenderiin ja sekoita. Tarjoile heti.

Sitruuna-rosmariini-pannacotta (5 annosta)

1,5 dl kermaa 1,5 dl maitoa 0,6 dl hyytelösokeri Multia 0,5 tl dl vaniljasokeria puolikkaan sitruunan kuorta 1 rosmariininoksa Laita kattilaan kerma, maito, sokerit, sitruunankuori ja riivityt, kevyesti silputut rosmariininlehdet. Kuumenna kiehuvaksi ja keitä puoli minuuttia. Nosta liedeltä ja anna seoksen jäähtyä noin puoli tuntia. Siivilöi seos ja kaada se jälkiruoka-astioihin (0,75 dl/annos). Hyydytä jääkaapissa parista tunnista seuraavaan päivään.

Puolukkamousseleivokset (120 pientä tai 60 normaalikokoista leivosta)

Pohja: 500 g margariinia tai voita 4 ½ dl sokeria 3 munaa 11 ¼ dl vehnäjauhoja Mousse: 4 dl vispikermaa 400 g maustamatonta tuorejuustoa 2 prk (500 g) rahkaa 300 g puolukkaa soseutettuna 2 tl vaniljasokeria 4 dl sokeria (vähemmän mikäli puolukoissa on sokeria) n. 2 rkl vaniljakreemijauhetta Vatkaa margariini ja sokeri vaaleaksi vaahdoksi ja lisää munat yksitellen hyvin vatkaten ja lopuksi jauhot. Painele taikina pieniin leivosvuokiin ja paista 175 asteessa noin 10 min. Anna jäähtyä. Valmista puolukkamoussetäyte: vatkaa kerma vaahdoksi ja sekoita joukkoon tuorejuusto, rahka, sokerit ja puolukkasose sekä vaniljakreemijauhe. Pursota täytettä leivospohjille ja koristele halutessasi sokerimassasta tehdyillä kukilla tai muilla haluamillasi koristeilla.