Kevätmaanantaina vauhtimartat saivat opastusta pyöränkorjaukseen Basile Dolibeaulta, joka työskentelee Marttalan vieressä olevassa Pyörähuolto Tre-Cyclessä. Pyörähuolto avattiin huhtikuussa Satamakadulla, sitä ennen se on ollut Onkiniemessä ja Pispalassa. https://www.facebook.com/pispalarecycle/
Illan aikana Basile opasti meitä kahdessa toimessa: jarrupalojen vaihto ja takapyörän sisäkumin paikkaus.

Illan aikana saimme monenlaista tietoa pyörän huollosta, ja itselleni jäi mieleen aivan uuten asiana se, että pyörissä on erilaisia venttiileitä ja kaikki pumput eivät suinkaan sovi niihin kaikkiin.
Hyvä pyörän pumppu on esimerkiksi tässä:

Basile osasi kertoa pyöränkorjauksesta havainnollisesti: esimerkiksi kuluneiden ja uusien jarrupalojen esittely osoitti, milloin viimeistään kannattaa vaihtaa pyörän vanhat jarrupalat uusiin. Jarrupalan kuluminen on mielestäni helppo huomata, kun katsoo läheltä. Enpä tosin ollut tätäkään asiaa ennen paljoa ajatellut.

Millaisin mielin illasta sitten lähdettiin? Näin osallistuneet vauhtimartat kommentoivat iltaa:
”Jotenkin jäi sellainen kuva, ettei pieni perushuoltoa ole niin vaikea itsekään tehdä, ja toisaalta ettei se nyt niin paljoa välttämättä maksa, että siihen voisi satsatakin jos tulisi pyöräiltyä enempi”.
”Mitään pyörän korjauksia en ennen iltaa osannut. Sisärenkaan vaihto voisi illan jälkeen onnistuakin, jarrujen korjausta en lähtisi yrittämään, on kyllä hintansa arvoista maksaakin siitä palvelusta. Oppi kyllä uusia juttuja, esim nyt tiedän rengasraudan ja varmaan pitää hankkia sellainen. Mukavaa, että yrittäjä päästi meidät liikkeeseensä opettelemaan”.
”Oli ihan mielenkiintoista nähdä hommaa käytännössä vaikka periaatteen renkaan paikkauksesta tiesinkin. Mukava ja vähän erilainen Martta-ilta, tykkäsin =)”
”Mulle oli uusi tapa se sihinän pelkkä kuunteleminen. Itse olen harrastanut sisärenkaan uittamista lavuaarissa. Venttiilimallit olivat uutta, siis että niitä on kolme ja että kaikki pumput ei pelaa kaikkien kanssa yhteen. Jarrujen korjaamisesta tuli lähinnä mieleen, että näytti sen verran vaikealta, että ehkä järkevintä on turvautua siinä kohtaa ammattilaiseen. ;)”
Basile tosiaan opetti meille, kuinka mahdollisen reiän sisäkumista saa paikallistettua kuuntelemalla, joten sitä myös harjoittelimme.
Opin myös illan aikana, että uuttakin pyörää täytyy käyttää huollossa ensimmäisten 100 km jälkeen. Tehtaalla tehdyt asetukset eivät välttämättä ole priimaa jälkeä, joten pieni perushuolto on tarpeen. Ylipäätään oman pyörän huoltaminen kannatta, sillä se lisää käyttövuosia ja pitää yllä ajomukavuutta.


Kiitos illan isännälle sydämellisestä opastuksesta! Lopuksi vielä kommentti, johon voin täysin yhtyä:”Kaiken kaikkiaan aiheena pyörän korjaus oli virkistävä”.
Teksti: Tanja, Emilia, Virve, Jenna, Johanna ja Eveliina
Kuvat: Tanja